ANITA

Olen vaikuttamisesta vakuuttunut järjestötoimija, SDP Helsingin varapuheenjohtaja ja aktiivinen kansalainen.

Työskentelen Palvelualojen ammattiliitto PAMissa puheenjohtajan assistenttina.

Olen myös tytär, sisko, täti, isotäti, ystävä. Vuosaarelaistunut eteläpohjalainen, palstaviljelijä, kahden komean maatiaiskollin uskollinen palvelija, julkisilla liikennevälineillä suhaileva intohimoinen kotikokki. Status "yksinhuoltajatäti", luonani asuu siskonpoikani, joka opiskelee menestyksekkäästi eräässä Helsingin lukiossa ja on tämän kevään abiturientti.

Olen 90- luvun laman lapsi, isäni yritys meni konkurssiin ja vanhempien eron jälkeen äitini oli minun ja sisarteni yksinhuoltaja. Leipä ei olut leveää ja toimeentulo oli tiukkaa, mutta yhteishenki, välittäminen ja kodin lämpö jäivät muistoissa päällimmäiseksi. 42 vuoden aikana olen saanut kokea niin ylä- kuin alamäkiä. Tiedän, millaista on sairastua yllättäen, miettiä omaa toimeentuloa elämän käänteissä. Elämässäni kantava voima ovat perheeni ja ystäväni, lukuisat onnelliset yhteiset hetket. Iloa ja mielenkiintoisia haasteita tuovat myös yhdistystoiminta ja politiikka.  Luonnossa liikkuessa rauhoitun ja saan energiaa.

Takanani on noin kahdenkymmenen vuoden ura matkatoimistoalalla. Työ oli monipuolista ja antoisaa. Urani aikana pääsin mukaan myös ay-toimintaan. Luottamustoimeni työpaikan pääluottamusmiehenä, ammattiosaston ja puolueosaston puheenjohtajana, liittoni hallituksen ja SAK:n edustajiston jäsenenä opettivat yhteistyön merkityksen, neuvottelutaidot ja antoivat roimasti pitkäjänteisyyttä.  Työni antoi myös näkökulmaa siihen, millaista on työskentely murrosalalla, jossa työ ja sen tekeminen muuttuu radikaalisti ja työpaikat vähenevät.

Luonteeltani olen empaattinen ja utelias, toimelias ja rohkea. Perehdyn käsillä oleviin asioihin ja muodostan mielipiteeni tämän pohjalta. Uskallan tuoda kantani esiin myös silloin, kun olen eri mieltä enemmistön kanssa.  Huumorintaju ja positiivisuus ovat piirteitä, jotka auttavat silloinkin, kun elämä heittää eteen haasteita.