Miksi Anita?

Olen ehdolla eduskuntaan Helsingin vaalipiiristä. Ehdolle lähdin koska haluan vaikuttaa siihen, että kurituspolitiikka ja pakkolait eivät enää heikennä työntekijöiden asemaa.  Työelämän laatuun ja työhyvinvointiin on kiinnitettävä enemmän huomiota. Matkatoimistoalan työntekijöiden yhdistyksen Maili Ry:n puheenjohtajana olin miltei viisi vuotta. Nuo vuodet näyttivät läheltä, mitä tarkoittaa työn ja yhden toimialan murros työntekijän kannalta.

Eriarvoistumiskehitys maassamme on huolestuttava, se on saatava pysähtymään. Emme voi vain katsoa vaieten, miten vähempiosaisten asemaa heikennetään, luontoa tuhotaan ja julkinen puhe käännetään heikoimpia vastaan. Jos sallimme tämän, emme ole ansainneet kaikkea sitä hyvää, jonka edelliset sukupolvet ovat meille rakentaneet.

On tärkeää, että meillä on viihtyisä ja toimiva elinympäristö jossa jokaisella on varaa asua. Kestävä kehitys tulee ottaa perustaksi niin työvoima- kuin ympäristöpolitiikassakin.

Luottamustoimeni ovat opettaneet yhteistyön merkityksen, neuvottelutaidot ja antaneet roimasti pitkäjänteisyyttä. Näitä taitoja tarvitaan, parhaat ratkaisut löydetään neuvottelemalla ja asioihin perehtymällä, ei pakottamalla ja keppiä heristämällä. Kärjistäminen ja vastakkainasettelu on nykyään liiankin helppoa, se, että jollekulle annetaan ei ole itseltä pois.

Uskon vakaasti, että hyvinvointivaltio ei ole vain rakenne, se asuu meidän jokaisen elämässä ja lähipiirissä, jokaisen meidän teoissa.

Anita mediassa

Kirjoituksiani mm. aiemman ammattiliittoni lehdessä ja juttuja minusta muissa medioissa.

2019

27.3.2019 Mailin edellinen puheenjohtaja Anita Hellman - mitä kuuluu? http://www.e-julkaisu.fi/akt/3-2019/mobile.html#pid=24

2.3.2019 Kirjoitukseni Helsingin uutisten vaalikynä - palstalle, pohdin hyvinvointivaltiota ja sen roolia ihmisten elämässä

2018